Pages

Banner 468 x 60px

SelaMat DaTang Ke WannZ ZOne.. UnTuk Membaca ArTikel peNuh Klik paDa TaJuk EnTry...

August 26, 2008

Mari kita Kecek Bahasa klate

0 Komen
Ok, di bawah saya senaraikan sedikit sebanyak dari perkataan yang terdapat dalam loghat Kelantan ni. Moga-moga lepas ni boleh la kita faham sikit-sikit apa yang rakyat Kelantan tuturkan.hehehhe


1) Gedebe demo ni! - Samsengnye awak ni!




2) Demo lo ni dok supo mulo ! - Awak kini sudah berubah!




3) Wak gapo tu? - Buat apa tu?




4) Bilo demo sapa? Tok kaba hambo. - Bila awak sampai? Saya tak sedar la.







5) Comel lote - Cantik sangat.



6) Tapa - Tampar

7) Yolo demo - Ye la tu @ Macam betul je.

8) Ambo @ Kawe - Saya

9) Nakoh - Tingkap

10) Kecek - cakap

11) Ghoyak - Beritahu

Hahaha..sampai di sini saja. Moga-moga lepas ni bolehla cakap ataupun faham loghat Kelantan ye. Banyak lagi perkataannya, saya senaraikan sikit je. Kalau berminat cari sendiri ok.. hehehehe...

p/s : terdengar perbualan member aku..banyak2 pown aku xtaw gak..huhu

0 Komen: