Pages

Banner 468 x 60px

SelaMat DaTang Ke WannZ ZOne.. UnTuk Membaca ArTikel peNuh Klik paDa TaJuk EnTry...

January 3, 2008

Jom pakat pakat belajaq loghat Kedah.

0 Komen


Bawah nie aku bagi contoh skit

punggai = baling.
cth ayat : hang pi pungai batu ni jauh².

loqlaq = tak senonoh.
cth ayat : Awat dok cakap loqlaq ni.Buat malu kat orang saja.

kelik = balik
cth ayat : Ni raya ni mu tak kelik kampung ka?

koi = makin
cth ayat : aku tengok hang ni koi haluih.Hang sakit ka?

mengkala = bila
contoh ayat : mengkala hang nak pi pekan ni.....

makan dadah = makan dulu
contoh ayat : Kita makan dadah la sebelum pi sana

hari senayan = hari isnin
contoh ayat = esok hari senayan ko pegi keja tak ??


MOT = bawa
cth ayat : hang mot aku sat


menyut= bersahut
contoh ayat= hang pi mana aku panggey tak menyut pun

hat ni= yang ini
contoh ayat= aku suka hat ni warna biru tua tuu

CELAPAK =serbu

MENGHENYAM = over acting ngan jantan

TAK KETAHUAN = merapu,sewel, tak perasan, tak klear

Makngot (slow).

Merelop(senja).

melonsok ataeh pasiaq, habih pungkoq melecaq

peghongoih = panas baran

Meladi = merayau
Amboiii...hang ni pi meladi tang mana ni sampai senja baru nak balik ni..!!

jelongoih = bila cari @ tengok sesuatu selalunya susah nak jumpa atau nampak.
contohnya : Hang ni jelongoih betoi la, buku tu dok depan mata pon hang tak nampak kaa...

becempegha = bertempiaran
Budak-budak yg dok main judi tu becempegha lari bila polis serbu pot depaa..

ketit = digigit serangga
Semalam aku tidoq tak gantung kelambu, pasai tu la aku kena ketit ngan nyamuk.

seghabai = tak kemas (lebih kurang mcm tu laa...)
Pasai apa la aku nampak hang ni seghabai sangat pakai baju tu.

lepot = lemah/tak kuat (sikit-sikit suka jatuh)
lagu mana hang nak masuk lumba lari tu, hang tu lepot.

ghagaiih = panjat
Jangan dok ghagaiih pagaQ tu nanti jatuh..susah.

tonyoh = sental
Bila Kak Cik basuh kasut sekolah tu nanti tonyoh la sikit, kalau tidak tak kluaq haih lumpoq² tuhh..

meghakah = gelak melampau
Hampa dua orang ni gheja dok meghakah sampai satu gheja pun tak jadi..aku buat hampa satgie kott...!!!

jege = mem'beliak' mata
Bapak aku naik angin kat adik aku tadi sampai tejege bijik mata dia.

ghunaih = kopek
Hang jangan dok ghunaih ghupin luka tu...nanti berparut, hampa gaduh tak lawa pulak...


jughuiih = siram
hang pi lah jughuiih pokok bunga tu sikit, nanti mati pulak.. la ni kan musim tak dak hujan.. kering kontang.. kesian kat pokok bunga tuu..

1. melahaq = kebuluq

2. meqelop = senja

3. lohoq = zohor

4. keleh = tengok

0 Komen: